De rol van de Combinatiefunctionaris: Anne Bijlmakers
Publicatiedatum: 20-6-2018
Anne Bijlmakers is combinatiefunctionaris binnen het
onderwijs en draait sinds twee jaar projecten die onder JOGG vallen. Een
combinatiefunctionaris is de brug tussen scholen en organisaties in de wijk.
Anne brengt deze partijen met elkaar in contact en adviseert onder andere over bewegingsonderwijs:
hoe ze kinderen op gezonde manier kan laten bewegen.
Anne is begonnen aan het CIOS en is afgestudeerd aan de
sportacademie (gymleraar). In 2009 begon ze bij de gemeente Venlo als
buurtsportcoach. Daarnaast gaf ze nog 3 jaar lang gymlessen op Talentencampus
ZMLK (zeer moeilijk lerende kinderen). Tegenwoordig is ze
combinatiefunctionaris, waarbij ze scholen begeleidt met sport en bewegen zowel
in de gymzaal, op het plein als in de klas.
Nog steeds voor de
klas
Ook nu staat ze nog regelmatig voor de klas. Veel scholen in
Venlo krijgen extra ondersteuning en begeleiding bij het aanbieden van
kwalitatief goede gymlessen. Deze trajecten duren 6 weken waarbij ook aandacht
wordt besteed aan kinderen die motorisch zwakker zijn. "JOGG richt zich vooral
op de leeftijden van 0-6 jaar. In de loop der jaren ben ik er achter gekomen
dat dit ook de doelgroep is waarmee ik het liefste werk. Mijn eigen ambities en
die van JOGG sluiten naadloos op elkaar aan,” zegt Anne.
Samenwerking met verschillende
organisaties
Naast het contact met de scholen heeft Anne ook een
belangrijke rol als brug tussen JOGG en verschillende organisaties. Zo richt Anne
zich vooral op de Daily Mile en het Nijntje Beweegdiploma. "Ik heb een breed
netwerk opgezet met veel korte lijntjes om Venlo op grotere schaal er bij de
ambities van JOGG te betrekken. JOGG is de aanjager van veel projecten binnen
Venlo waarbij externe partners worden betrokken om het tot een succes te
brengen. Zo werk ik samen met de Venloop en ambiëren we alle scholen in de
Gemeente Venlo aan de Daily Mile te laten deelnemen. Op het moment doen al zes
scholen mee met de Daily Mile, waarbij kinderen elke ochtend ongeveer 15
minuten rennen onder lestijd, op een eigen gekozen moment,” zegt Anne.
Uit recent onderzoek is uitgewezen dat het
concentratievermogen en het welbevinden van de kinderen aanzienlijk verbetert
na de start van de Daily Mile. Anne is diegene die het contact met de scholen
onderhoudt en ze aanspoort tot deelname aan de Daily Mile. De Venloop verzorgt
onder andere belijning, clinics, en het opzetten van een wedstrijdelement
tussen scholen.
Nijntje Beweegdiploma
Het Nijntje beweegdiploma is ook een van de organisaties
waar Anne intensief mee werkt. Alle JOGG-scholen doen mee met het Nijntje
Beweegdiploma, waarbij Anne het eerste aanspreekpunt is voor alle scholen. Daarnaast
organiseert ze ook de beweegfeesten en betrekt ze andere partijen zoals
turnvereniging Olympia bij het bewegingsaanbod voor de kinderen. Olympia is net
zoals Anne opgeleid om voor Nijntje les te geven en als kinderen het leuk
vinden kunnen ze ook bij Olympia sporten.
Goed onderwijs staat of valt met goede lesgevers. Anne
voorziet de scholen van goede gekwalificeerde lesgevers. Voor de
peuterspeelzalen van Spring is Anne bezig met een opleiding van de KNGU om zelf
pedagogisch medewerkers op te leiden als docent voor het Nijntje beweegdiploma.
De pedagogisch medewerkers krijgen dan bevoegdheid om in de speelzaal les te
geven.
Vooruitgang
Binnenkort begint Anne met de eerste fase van de monitoring
om te zien of en hoe de kinderen vooruit zijn gegaan op motorisch gebied. De
ervaring zijn tot nu toe positief: we horen geluiden dat de kinderen qua
motoriek vooruit gaan, maar Anne wilt dit graag monitoren om daadwerkelijk te
zien dat kinderen die twee jaar lang het Nijntje hebben gedaan motorisch
sterker zijn dan kinderen die dat niet hebben gedaan.
"Juist omdat we een jonge doelgroep hebben leggen we een
goede basis voor een leven lang sporten en bewegen. Ik hoop dit nog breder te
trekken om het jonge kind nog meer (aantal beweegmomenten, bijvoorbeeld elke
dag naar de speelzaal, ook buitenspelen uitdagend maken, speelplein inrichten
zodat kinderen uitgedaagd worden om meer te bewegen) en veelzijdiger
(gevarieerd) te laten bewegen. Niet alleen op scholen, maar ook dat ouders het
belang er van inzien!”